Navn
Naturvejleder Helle Thuesen Westergaard
Indsendt af Helle Thuesen den
Varighed
3.00
Billede
Materialer
Visning på kort
Ingen adresse/Vis ikke på kort

Eleverne træner deres naturfaglige observations- og undersøgelseskompetence, når de skal finde forskellige typer blomsterplanter, gruppere dem og arbejde med planternes opbygning og tilpasning. Forløbet kan efter ønske indeholde elementer fra dansk eller billedkunst, f.eks. faglig læsning og/eller billeddokumentation/-præsentation af udvalgte arter.
Forløbet kræver et område med forskellige blomsterplanter, f.eks. en eng eller en varieret, lysåben skov. Naturvejlederen kan være behjælpelig med at finde sådan et område.

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Verdensmål
Pris
Enhed
Formål

Få kendskab til grupper af danske urter og deres opbygning og tilpasninger. Udvikle naturfaglige kompetencer som observation, sortering, klassifikation. Lære fagbegreber.

Forberedelse

Det er en fordel, hvis eleverne har kendskab til blomstens opbygning i rod, stængel, blade osv. samt et begyndende kendskab til nogle få, almindelige blomsterarter eller grupper. Tag f.eks. udgangspunkt i kurvblomstfamilien (bellis, mælkebøtte, følfod, solsikke), rosenfamilien (jord-/hind-/brombær, hyben, slåen, tjørn, æble), skærmplantefamilien (skvalderkål, vild kørvel, fennikel, dild, bjørneklo), korsblomstfamilien (raps, kål-arter, karse-arter), ærteblomstfamilien (ærter, bønner, gyvel, lupin, kløver-arter).

Om foråret desuden ranunkelfamilien (anemoner).

Efterbehandling

Lav spiringsforsøg og klarlæg planternes behov (sol, vand, næringsstoffer). Arbejd evt. med fotosyntese i en forenklet form.



 

Yderligere oplysninger til periode

Egnet maj-september.

Beskrivelse til varighed

Varighed afhænger af lokalitet og valgte aktiviteter.



 

Vis ikke på profil
Afbrudt
Skjul kontaktformular
Afbrudt