Dødens dilemmaer: fra ofring til eftermæle

Navn
Vejlemuseerne

Hvordan har synet på døden forandret sig gennem historien? Hvad er vi villige til at ofre for fællesskabet? Og hvordan ønsker vi selv at blive husket?

Hvordan vi forholder os til døden, siger meget om, hvem vi er. I dette sanselige og tværfaglige skoleforløb rejser eleverne gennem fortid, nutid og fremtid for at undersøge, hvordan døden har præget vores kultur og formet vores værdier.

Fortid: I en jernalderlandsby træffer eleverne valg i et dilemmaspil, hvor tro, tradition og sammenhold sættes på prøve.

Krig i børnehøjde. Teater i klassen 29.10.25

Navn
Charlotte Agerby Schultz

OM FORESTILLINGEN

 

Nogle børn har krig tæt inde på livet, mens krig for andre er lig med computerspil. Alligevel har krig og terror en plads i de fleste danske børns bevidsthed. Hensynsløse videoer samt voldsomme ord og billeder slynges ud i medierne – ofte lige i børnehøjde. De rå, brutale handlinger og billeder påvirker børnene, men det kan være svært at tale med dem om det. Derfor har vi skabt KRIG – I BØRNEHØJDE.

 

Krig i børnehøjde. Teater i klassen 28.10.25

Navn
Charlotte Agerby Schultz

OM FORESTILLINGEN

 

Nogle børn har krig tæt inde på livet, mens krig for andre er lig med computerspil. Alligevel har krig og terror en plads i de fleste danske børns bevidsthed. Hensynsløse videoer samt voldsomme ord og billeder slynges ud i medierne – ofte lige i børnehøjde. De rå, brutale handlinger og billeder påvirker børnene, men det kan være svært at tale med dem om det. Derfor har vi skabt KRIG – I BØRNEHØJDE.

 

Forfatterværksted: SUPERHELTE

Navn
Musik- og Kulturskolen

Hvornår er man en superhelt? Og hvilke egenskaber skal man være i besiddelse af for, at man med rette kan kalde sig en superhelt?  

Når vi har svaret på disse spørgsmål, skal vi skabe vores helt egne superhelte samt opdigte de historier, som vores superhelte skal være en del af.  

Vi skal opfinde vores egne verdener, egne love og regler, og ikke mindst definere, hvad og hvem det onde omfatter, og hvad og hvem det gode består af. 

Heltegerningerne finder vi på i fællesskab. 

Middelalderbyen Vejle

Navn
Vejlemuseerne

Der findes mange fascinerende historier, oplevelser og hemmeligheder gemt i Vejles tidligere middelalderkerne. Eleverne kommer med vores museumsinspektør på en tur rundt i byen og oplever: Hvad var en by i middelalderen? Hvordan så byen ud dengang? Hvordan levede folk i middelalderen?

I dette udendørs undervisningsforløb guider en museumsinspektør eleverne gennem Vejles gamle bykerne, hvor de gennem fortællinger og historiske nedslag får et levende indblik i byens udvikling. Turen begynder enten ved Nørretorv, Borgvold eller Munkenes Teglovn på Søndermarken.