Innovation - fra idé til produkt
Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium
Eleverne skal konstruere en dispenser til drikkevarer på dåse således der altid er en kold dåse klar i køleskabet. Eleverne skal udtænke en løsning, beregne konstruktionen samt beregne/dokumentere nedkølingstiden. Eleverne får lov at tage produktet med hjem.
Eleverne får lov at kombinere teori og praksis omkring udvikling og konstruktion af et produkt.
Besøg på renseanlæg - light
"Besøg på renseanlæg - light" er til de klasser, der ikke har 3 timer til det udvidede forløb om spildevandsrensning. Turen startes på Vejle Spildevand, Toldbodvej 20, 7100 Vejle. I rundvisningen på renseanlægget får eleverne gennem samtale og ved selvsyn indblik i spildevandets vej fra indløb, gennem mekanisk, kemisk og biologisk rensning frem til UV-belysningen og udløbet i Vejle Å.
Herefter går turen tilbage til Økolariet, hvor der i Foyeren udleveres et opgavesæt til vores udstilling om kloakken og spildevandsrensning.
Besøg på renseanlæg
Oplev spildevandets rejse gennem renseanlægget og lær om vandrensningens betydning, når turen går til Vejle Centralrenseanlæg, der ligger på Toldbodvej 20 i Vejle. Her får I en gennemgang af anlægget og dets processer. Under rundvisningen på renseanlægget får eleverne gennem samtale og ved selvsyn indblik i spildevandets vej fra indløb, gennem mekanisk, kemisk og biologisk rensning frem til UV-belysningen og udløbet i Vejle Å.
Jagten på råstofferne
I "Jagten på råstofferne" får eleverne en indsigt i, hvor vigtig en rolle råstofferne har i vores liv. Vi tænker ikke over dem i det daglige, tager dem måske for givet og skænker ikke en tanke, at nogle af dem kunne blive en mangelvare eller slippe op og efterlade os med udfordringer, som det bliver besværligt, dyrt eller måske umuligt at løse.
Jagten på råstofferne
I "Jagten på råstofferne" får eleverne en indsigt i, hvor vigtig en rolle råstofferne har i vores liv. Vi tænker ikke over dem i det daglige, tager dem måske for givet og skænker ikke en tanke, at nogle af dem kunne blive en mangelvare eller slippe op og efterlade os med udfordringer, som det bliver besværligt, dyrt eller måske umuligt at løse.
Vores vand - light
Undervisningsforløbet ”Vores vand - light” handler om Danmarks grundvand. Eleverne får en indføring i vandets naturlige kredsløb, herunder dannelse af grundvandet. Desuden gives et overblik over, hvad der sker, når vandet pumpes op, føres gennem vandværket og videre ud til forbrugeren, forvandles til spildevand og til sidst renses på renseanlægget og sendes tilbage til det naturlige vandkredsløb. Forurening af grundvandet er også et fokuspunkt.
I Økolariets udstillinger finder eleverne viden om vandkredsløb, forurening af grundvandet, vandrensning og vandmiljø.
Vores vand
Undervisningsforløbet ”Vores vand” handler om Danmarks grundvand. Eleverne får en indføring i vandets naturlige kredsløb, herunder dannelse af grundvandet. Desuden gives et overblik over, hvad der sker, når vandet pumpes op, føres gennem vandværket og videre ud til forbrugeren, forvandles til spildevand og til sidst renses på renseanlægget og sendes tilbage til det naturlige vandkredsløb. Forurening af grundvandet er også et fokuspunkt.
Vild natur - light
I forløbet "Vild natur - light" får eleverne indblik i variationen af liv, der findes omkring os, samt hvordan vi kan hjælpe med at bevare og øge denne variation.
Vi introducerer emnet ved at hilse på to af Økolariets vandrende pinde, Pil og Poul. De kan lide at spise grønne blade og vil gerne have det dejligt varmt og lidt fugtigt - men ikke for meget! Snakken om Pil og Poul danner udgangspunkt for, at eleverne selv undersøger andre dyrs krav til levesteder, hvorefter de prøver at finde frem til dyrenes ideelle levesteder.
Vild natur
I forløbet "Vild natur" får eleverne indblik i variationen af liv, der findes omkring os, samt hvordan vi kan hjælpe med at bevare og øge denne variation.
Vi introducerer emnet ved at hilse på to af Økolariets vandrende pinde, Pil og Poul. De kan lide at spise grønne blade og vil gerne have det dejligt varmt og lidt fugtigt - men ikke for meget! Snakken om Pil og Poul danner udgangspunkt for, at eleverne selv undersøger andre dyrs krav til levesteder, hvorefter de prøver at finde frem til dyrenes ideelle levesteder.
Plastik fantastik - light
Undervisningsforløbet ”Plastik fantastik - light” handler om, hvordan plast er blevet en nærmest uundværlig komponent i vores hverdagsliv og nu indgår i så godt som alle de produkter, vi omgiver os med.
I denne introduktion til emnet plast, tages udgangspunkt i hvor utroligt mange af elevernes hverdagsting, der indeholder plast og hvor forskelligt plast kan være. I et lille tankeeksperiment forestiller eleverne sig, hvordan en plastikløs verden ville være. Næsten umulig at forestille sig!?