Indlandsisen smelter

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Kurset tager udgangspunkt i problematikken omkring at indlandsisen smelter. 
Eleverne kommer til at udføre kvalitative og kvantitative forsøg i vores laboratorium, som demonstrerer forskellige årsager til at indlandsisen smelter og at havet vandstand stiger. 
Giver det møde teoretiske fysisk fysik begreber som. de vil møde teoretiske fysikbegreber som albedoeffekt, nyttevirkning og faseovergang. Det hele vil blive perspektiveret til virkelighedens problemer om klimaforandringer.

Introduktion til Økolariet

Navn
Økolariet

I denne introduktion til Økolariet får I indsigt i forskellige aspekter af bæredygtighed og de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. I vil lære, hvad begrebet bæredygtighed indebærer, og få en dybere forståelse af tankerne og idéerne bag Økolariet. 

Ligeledes fortælles hvordan Økolariet arbejder med at formidle bæredygtighed gennem interaktive oplevelser, sanseindtryk og udfordringer samt inspiration til at træffe valg i jeres dagligdag, der fremmer en mere bæredygtig livsstil. 

Introduktion til klimaforandringer

Navn
Økolariet

Få overblik og baggrundsviden om klimaforandringer gennem en bred introduktion til emnet. Emnet er i alle medier og bliver mere og mere påtrængende. Hvorfor ændrer klimaet sig, hvor har vi vores viden fra, og hvad kan vi gøre ved det? Samfundsfaglige problematikker berøres også, såsom udviklingen i den tredje verden samt politiske interesser.

Efter introduktionen går I på egen hånd rundt i Økolariets udstillinger. 

Forløbet er gratis for institutioner og skolegrupper fra Vejle Kommune.

Jagten på råstofferne

Navn
Økolariet

I "Jagten på råstofferne" får eleverne en indsigt i, hvor vigtig en rolle råstofferne har i vores liv. Vi tænker ikke over dem i det daglige, tager dem måske for givet og skænker ikke en tanke, at nogle af dem kunne blive en mangelvare eller slippe op og efterlade os med udfordringer, som det bliver besværligt, dyrt eller måske umuligt at løse.

RåbOp! Klimarebel

Navn
Økolariet

I undervisningsforløbet "RåbOp! KLimarebel" arbejder eleverne ud fra den viden og de holdninger om klima og klimaforandringer, som de bringer med sig fra deres hverdagsliv og undervisningen hjemme på skolen. Gennem nogle simple øvelser, får eleverne drøftet og udfordret dette, og vi introducerer begrebet ”factfulness”, for at eleverne har et godt grundlag for at forholde sig til og vurdere effekten af forskellige klimaindsatser.

Jagten på råstofferne

Navn
Økolariet

I "Jagten på råstofferne" får eleverne en indsigt i, hvor vigtig en rolle råstofferne har i vores liv. Vi tænker ikke over dem i det daglige, tager dem måske for givet og skænker ikke en tanke, at nogle af dem kunne blive en mangelvare eller slippe op og efterlade os med udfordringer, som det bliver besværligt, dyrt eller måske umuligt at løse.

Bøf eller bønner

Navn
Økolariet

Undervisningsforløbet "Bøf eller bønner" handler om, hvordan kosten påvirker vores klode, og hvordan vi kan spise mere bæredygtigt og samtidig gøre noget godt for klimaet og naturen. 

Hovedbudskabet, som leveres af en af Økolariets undervisere i en intro på ca. 30 min. varighed er, at vi skal spise mere grønt og mindre kød, for at det skal lykkes at nedsætte vores udledning af drivhusgasser. Samtidig skal vi også have fokus på madspild, for når maden ikke bliver spist og smides ud, belaster produktionen af fødevarerne klimaet til ingen verdens nytte. 

Vores vand - light

Navn
Økolariet

Undervisningsforløbet ”Vores vand - light” handler om Danmarks grundvand. Eleverne får en indføring i vandets naturlige kredsløb, herunder dannelse af grundvandet. Desuden gives et overblik over, hvad der sker, når vandet pumpes op, føres gennem vandværket og videre ud til forbrugeren, forvandles til spildevand og til sidst renses på renseanlægget og sendes tilbage til det naturlige vandkredsløb. Forurening af grundvandet er også et fokuspunkt.

I Økolariets udstillinger finder eleverne viden om vandkredsløb, forurening af grundvandet, vandrensning og vandmiljø.

Vores vand

Navn
Økolariet

Undervisningsforløbet ”Vores vand” handler om Danmarks grundvand. Eleverne får en indføring i vandets naturlige kredsløb, herunder dannelse af grundvandet. Desuden gives et overblik over, hvad der sker, når vandet pumpes op, føres gennem vandværket og videre ud til forbrugeren, forvandles til spildevand og til sidst renses på renseanlægget og sendes tilbage til det naturlige vandkredsløb. Forurening af grundvandet er også et fokuspunkt.