Under Krigen: Samarbejde og besættelse
Fra 1940-1945 var Danmark truet på sin eksistens. Besat af en fremmed magt og underlagt dennes vilje. Nationens liv var på spil.
I dag ved vi hvem der vandt til sidst, og hvem der stod på den rigtige side. Men under krigen var det hele meget mindre tydeligt.
I begyndelsen slog de danske myndigheder hårdt ned på modstandsbevægelsen og krævede, at befolkningen samarbejdede med nazisterne.
Senere i krigen blev samarbejde anset som værnemageri, og politikerne blev en del af den modstandsbevægelse, de få år tidligere havde forfulgt.
Dødens dilemmaer: fra ofring til eftermæle
Hvordan har synet på døden forandret sig gennem historien? Hvad er vi villige til at ofre for fællesskabet? Og hvordan ønsker vi selv at blive husket?
Hvordan vi forholder os til døden, siger meget om, hvem vi er. I dette sanselige og tværfaglige skoleforløb rejser eleverne gennem fortid, nutid og fremtid for at undersøge, hvordan døden har præget vores kultur og formet vores værdier.
Fortid: I en jernalderlandsby træffer eleverne valg i et dilemmaspil, hvor tro, tradition og sammenhold sættes på prøve.
Frugtbar: Liv, landskab og længsler
Hvad er et frugtbart liv? Hvad betyder det at være frugtbar – for mig, for fællesskabet, for jorden?
Frugtbarhed former civilisationer, landskaber og menneskeliv. På hele kloden. I fortid, nutid og fremtid.
Oplev et nyt tværfagligt og engagerende skoleforløb i den nye særudstilling ‘Frugtbar’ på Vejle Kunstmuseum.
Forløbet handler om frugtbarhedsfortællinger og fertilitetskriser, belyst gennem kunsten, naturvidenskaben og historien.
Det er tid til at genopdage frugtbarhedsfortællingerne!
Indlandsisen smelter
Kurset tager udgangspunkt i problematikken omkring at indlandsisen smelter.
Eleverne kommer til at udføre kvalitative og kvantitative forsøg i vores laboratorium, som demonstrerer forskellige årsager til at indlandsisen smelter og at havet vandstand stiger.
Giver det møde teoretiske fysisk fysik begreber som. de vil møde teoretiske fysikbegreber som albedoeffekt, nyttevirkning og faseovergang. Det hele vil blive perspektiveret til virkelighedens problemer om klimaforandringer.
Er du i form
Et læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium
For at kroppen kan arbejde hurtigt og effektivt skal der tilføres ilt til musklerne. Ilten optages i lunger og transporteres via blodet ud til musklerne.
Hvordan fungerer dette system i praksis, og hvad sker der når man konditræner? Kan man påvirke sin kondition på andre måder?
Hvordan tester man for doping i eliteidræt, og hvad er fremtidens dopingpolitik?
Dette er spørgsmål før viden i dette forløb
Den døde fjord
Der blev holdt begravelse for Vejle Fjord den 6. april 2024. Fjordbunden er død, og der er stor set ingen fisk tilbage i fjorden.
Hvorfor er dette mon sket?
Smagtest af cola og matematik
Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium:
Mange påstår hårnakket, at Coca Cola smager bedst og at der sagtens kan smages forskel på en Pepsi og en Coca Cola. Hvad med cola med og uden sukker?
Mange fødevarefabrikker har et professionelt smagspanel, som indkalder, når en ny (måske billigere og sundere) ingrediens skal indføres. De skal så blindteste om der kan smages forskel.
Vi tager sandsynlighedsregning i brug for at afprøve påstanden om colaens smagsforskelle.
Måling af hårtykkelse
Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium:
Dette forløb udforsker, hvordan man kan bestemme den meget lille tykkelse af et menneskehår.
Denne tykkelse er forskellig fra person til person og afhænger blandt andet af hårfarve og om håret er krøllet eller glat.
Det er ikke muligt at bruge en lineal eller en skydelære, men ved at udnytte lysets bølgeegenskaber og det mønster, der skabes, når man sender en laserstråle ind i håret, kan man indirekte måle det.
For at analysere det opnåede resultat, skal der anvendes viden om retvinklede trekanter.
Planetary Boundaries
Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium
I dette forløb arbejder vi med den nyeste forskning inden for planetary boundaries og undersøger, hvor meget pres vores planet kan holde til. Eleverne dykker ned i psykologien bag disse problemstillinger og analyserer købsadfærd, beslutningstagning og handlingslammelse.
Eleverne skal herefter designe og upcycle tøj - udelukkende med genbrugsmaterialer, for at sætte fokus på udfordringer med store mængder tekstilaffald.
Innovation - fra idé til produkt
Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium
Eleverne skal konstruere en dispenser til drikkevarer på dåse således der altid er en kold dåse klar i køleskabet. Eleverne skal udtænke en løsning, beregne konstruktionen samt beregne/dokumentere nedkølingstiden. Eleverne får lov at tage produktet med hjem.
Eleverne får lov at kombinere teori og praksis omkring udvikling og konstruktion af et produkt.