Navn
Naturvejleder Helle Thuesen Westergaard
Indsendt af Helle Thuesen den
Varighed
4.00
Billede
Materialer
Fil
Download tekst / Link tekst
Se materiale
Beskrivelse

Et arbejdsark til at notere de typer af tang, eleverne finder.

Fil
Download tekst / Link tekst
Se materiale
Beskrivelse

En model, der viser salinitet i de danske have. Udarbejdet af Havhøst.

Fil
Beskrivelse

Folder om stentyper med enkle forklaringer af fagord som magmatiske og metamorfe bjergarter. Udgivet af Naturstyrelsen.

Visning på kort
Ingen adresse/Vis ikke på kort

Elevernes egne undersøgelser af havet nær kysten er central. Med veste og waders undersøger de et område på det lave vand, både for dyreliv og makroalger. Undersøgelse af biotiske faktorer kan suppleres af undersøgelser af de abiotiske. Desuden er det oplagtat arbejde med bæredygtig fødevareproduktion med udgangspunkt i muslinger og/eller tang.

Der kan også suppleres med undersøgelser af mikroplastik i sand og/eller havvand. Man kan også komme om begreber som fødenet, klimaforandringer, kredsløb, forurening, iltsvind og benyttelse-beskyttelse. Forløbet tilpasses elevernes forudsætninger.



 

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Pris
Enhed
Formål

Kendskab til havet som økosystem. Erfaring med indsamling af data for et økosystem. Det er oplagt, at eleverne kan inddrage erfaringer, undersøgelser og data fra dagen til deres naturfagseksamen.



 

Forberedelse

Det er en fordel, at eleverne kender til vandets kredsløb og havet som økosystem. Derudover bør de have arbejdet med det emne, I ønsker at have fokus på.

I kan skabe en begyndende forståelse af temperatur, salinitet, næringsstoffer og springlag ved at arbejde med data fra Havet i skolen.

Artikel fra Verdensnaturfonden (2022) om klimaforandringer og fiskereproduktion med fokus på Østersøen

Indslag fra TV2 Østjylland om stenrev ved Anholt

Efterbehandling

Eleverne kan arbejde videre med de data, de har indsamlet. Det er oplagt at gennemgå et tema om virkemidler for at genskabe en sund fjord. Se mere om kommunens projekt Sund Vejle Fjord.

I kan supplere besøget med dissektion af blåmusling eller arbejde i fysik-kemi med bølgelængder og absorption med udgangspunkt i tang. Der er materiale fra Hovedet i havet og Rødkilde Gymnasium. Se også under Undervisningsmaterialer.

Sted

På nordsiden af Vejle Fjord kan man benytte Brøns Odde, Tirsbæk Strand eller Staksrode Skov. På sydsiden kan man eksempelvis bruge Brejning Havn eller området ved ishuset på Ibæk Strandvej.

Yderligere oplysninger til periode

Kun april-oktober.



 

Beskrivelse til varighed

Varigheden tilpasses den enkelte klasses behov, men vær opmærksom på, at der kun kan være en halv klasse i vandet aht. sikkerheden. Derfor skal der afsættes mindst tre timer til forløbet.



 

Vis ikke på profil
Afbrudt
Skjul kontaktformular
Afbrudt